tentang saya

saya nuruliana bt mohd bidi dilahirkan pada 11 februari 1990.pada tahun 2010,genaplah umur saya 2o tahun,masih banyak yang perlu saya pelajari bagi memastikan saya dapat apa yang dicita-citakan walaupun kini apa yang pernah saya idamkan saya tidak perolehi namun saya tetap bersyukur dan saya enjoy dengan kehidupan saya kini.Pengalaman bersekolah hampir 5 buah sekolah sejak dari kecil benar-benar membuatkan saya berasa sedih dan jauh dengan keluarga.Dari kecil sampai sekarang saya terpaksa tinggal jauh,tempat yang paling jauh pernah saya tinggal ialah tempat yang saya belajar sekarang iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA,BANGI.Walaupun sedih namun saya tetap berusaha untuk melatih diri saya ke arah positif thinking..

Sunday, September 26, 2010

tugasan 7 (microsoft access )

        CARA-CARANYA IALAH:
Dalam menyiapkan tugasan 7,kita perlu menyediakan maklumat peribadi pelajar,maklumat ibu bapa pelajar,maklumat kurikulum dan maklumat kokurikulum pelajar.Untuk menyiapkan tugasan ini,kita perlu menggunakan microsolf access untuk menyediakan fail-fail berkaitan maklumat pelajar.Sebelum memulakan tugasan ini,amat penting untuk mengenali setiap elemen penting yang ada dalam microsolf access ini.Antara kegunaan elemen dalam microsolf access ini ialah:

       Tables: Digunakan untuk memasukkan data.
       Forms: Digunakan untuk memasukkan data baru dan memaparkan data untuk pengguna akhir.
      Reports: Digunakan untuk memaparkan data dalam bentuk laporan.
      Queries: Digunakan untuk mencapai data daripada beberapa tables.

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMBINA PANGKALAN DATA:
      1.Klik pada butang office dan pilih new.
       2.Pilih blank database.
         3.Pilih lokasi dan dan namakan pangkalan data.
           4.klik butang create seperti yang di bawah:
                 
                        Cara membina tables:
     Setelah klik pada butang create untuk membina pangkalan data,antara muka untuk membina table dipaparkan .secara default antara muka yang dipaparkan dalam tab database,design view.
                         
                   MEMBINA FIELDS:
                  i.klik view.
                 ii.klik design view,satu kotak dialog untuk menyimpan nama table akan dipaparkan .
                 iii.Namakan table anda kepada" maklumat peribadi pelajar" kemudian klik OK.
                 iv.Antara muka untuk anda mula membina field dipaparkan.
                 v.Namakan field,jenis data dan saiz field .
                vi.Masukkan sekurang-kurangnya 3 rekod di dalam table program.

     SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment