tentang saya

saya nuruliana bt mohd bidi dilahirkan pada 11 februari 1990.pada tahun 2010,genaplah umur saya 2o tahun,masih banyak yang perlu saya pelajari bagi memastikan saya dapat apa yang dicita-citakan walaupun kini apa yang pernah saya idamkan saya tidak perolehi namun saya tetap bersyukur dan saya enjoy dengan kehidupan saya kini.Pengalaman bersekolah hampir 5 buah sekolah sejak dari kecil benar-benar membuatkan saya berasa sedih dan jauh dengan keluarga.Dari kecil sampai sekarang saya terpaksa tinggal jauh,tempat yang paling jauh pernah saya tinggal ialah tempat yang saya belajar sekarang iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA,BANGI.Walaupun sedih namun saya tetap berusaha untuk melatih diri saya ke arah positif thinking..

Tuesday, October 5, 2010

TUGASAN 2.1

CARA-CARA MEMBUAT RISALAH ATAU BROSUR


 Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan anda cara membuat brosur dengan menggunakan Ms Word 2007. Berikut adalah langkah-langkahnya :

1. Buka program MS word 2007
2. Biasanya page layout default pada potrait. Untuk membuat brosur kita harus menukar page layout kepada     landscape.                           
a. Klik pada butang page Layout.           
b. Klik pada Orientation.

c. Pilih Layout Landscape.

 







3. Untuk menukar margin,
          a. Pilih page layout
                                                                                            b. Klik pada margin.
                                                                                           
  4. Membuat Columns.


       a. Klik pada  butang page layout                                        
        b. Klik pada Orientasion.           
         c. Pilih Layout Landscape.

a. Klik pada page layout.
b. Kilih columns
c. Klik pada columns yang sesuai.






5.Membuat kotak (shapes)
                                                 a.  Klik pada menu Insert.
                                                     b. Pilih Shapes.
                                                c. Klik pada shapes yang sesuai.
                                                      d. Gunakan tetikus untuk membuat kotak di tempat yang sesuai.

6. Memasukkan perkataan pada kotak (shapes)
a. Gerakkan tetikus ke ruangan kotak.
b. Klik kanan pada tetikus.
c. Pilih edit Text.
d. Masukkan perkataan yang sesuai.
7. Memasukkan gambar.
a.  Klik pada menu Insert.
b.  Pilih picture
c.  Klik Insert pictures from file.
d. piih gambar yang dikehendaki.
ANDA BOLEH MEMULAKAN PEMPROSESAN MEMBUAT BROSUR MENGIKUT KREATIVITI MASING-MASING.  

                               SELAMAT MENCUBA!!!!!!!!!





No comments:

Post a Comment