tentang saya

saya nuruliana bt mohd bidi dilahirkan pada 11 februari 1990.pada tahun 2010,genaplah umur saya 2o tahun,masih banyak yang perlu saya pelajari bagi memastikan saya dapat apa yang dicita-citakan walaupun kini apa yang pernah saya idamkan saya tidak perolehi namun saya tetap bersyukur dan saya enjoy dengan kehidupan saya kini.Pengalaman bersekolah hampir 5 buah sekolah sejak dari kecil benar-benar membuatkan saya berasa sedih dan jauh dengan keluarga.Dari kecil sampai sekarang saya terpaksa tinggal jauh,tempat yang paling jauh pernah saya tinggal ialah tempat yang saya belajar sekarang iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA,BANGI.Walaupun sedih namun saya tetap berusaha untuk melatih diri saya ke arah positif thinking..

Monday, October 18, 2010

TUGASAN 7.2 ( MICROSOFT ACCESS )

Pada kali ini saya akan menerangkan cara- cara untuk membina pangkalan data access dalam pengurusan pengajaran dan pembelajaran. Terlebih dahulu saya akan menerangkan secara terperinci megenai pangkalan data .Pangkalan data terbentuk dari koleksi table, query, form dan report. Semua maklumat berhubungan disimpan dalam satu fail .

LANGKAH - LANGKAH UNTUK MEMBINA DATABASE :
Di Microsoft Acces terdapat fungsi sperti berikut.
a. Table digunakan untuk menyimpan data
b. Query digunakan untuk memanipulasi data
c. Form digunakan untuk frontend aplikasi. Biasanya untuk menampilkan data,
menambah data
d. Report digunakan untuk membuat laporan
e. Macro digunakan untuk melakukan satu atau beberapa fungsi.


LANGKAH MEMBUAT TABLE
1. Pada jendela database klik Table.
2. klik dua kali create table in design view
3. pada jendela table klikkan field-field table nama besertataip datanya, jangan lupa tentukan Kode_id  
     sebagai primary key
.4. Pilih File dan Save. klik Nama Table
 5. Table Barang sudah selesai dibuat. tutup table untuk membuat table-table lainnya.

 LANGKAH MEMBINA FIELD
   i ) Klik view
   ii ) klik design view, satu kotak dialog untuk menyimpan nama table dipaparkan.
   iii) Namakan table anda kepada pelajar dan klik ok.
  iv ) antara muka untuk anda mula membina field dipaparkan .
  v) namakan field, jenis data, dan size field.
 vii ) masukkan sekurang -kurangnya 3 rekod di dalam table pelajar .

LANGKAH - LANGKAH MENETAPKAN PRIMARY KEY
        * Klik butang primary key yang dipaparkan dalam tools pada tab design.
         * klik kanan pada tetikus pada field yang digelapkan.
         * hasil output dipaparkan .

LANGKAH MEMBINA FORM
       1) Klik tab create
       2 ) klik pada more forms untuk mendapatkan jenis -jenis form.
       3 ) klik pada form wizard.
       4) pilih table pada kotak senarai tables / queries , kemudian pilih fields yang ingin dipaparkan.
       5) klik next apabila anda sudah memilih field yang dikehendaki.

Membina form dengan menggunakan layout yang diberikan :
         i - klik pada pilihan layout yang anda kehendaki .
         ii - klik butang next untuk ke kotak dialog berikutnya.
         iii - klik pada style yang diinginkan
         iv - klik butang next.
         v - namakan form anda dengan " borang pelajar "
        vi - klik butang finish .
         vii - hasil form dipaparkan.

MEMBINA QUERY
       1) Membina relationship
         - klik tab database tools.
         - klik relationships.
         - klik show table
         - gelapkan table yang ingin ditambah.
         - klik add .
         - klik field kod_program dalam table program.
        - klik create.
        - hasil relationship dipaparkan.

  2 ) Membina query daripada beberapa table :
      i ) klik query design.
      ii ) kotak dialog show table akan dipaparkan .
     iii ) gelapkan table yang ingin anda query.
     iv ) tekan add untuk menambah table pada skrin .
     v ) seret dan letak field yang ingi dipaparkan dalam kotak field .
     vi ) anda boleh memilih field yang ingin diisi samada secara menurun atau menaik.

      MEMBINA REPORT
          >> Klik pada tab create .
         >> klik report wizard.
        >> pilih table / queries daripada kotak senarai.
       >> klik butang next setelah anda memindahkan field yang ingin dipaparkan dalam report tersebut.

* Bagi mengubah reka bentuk report mengikut keperluan anda, sila ikuti langkah -langkah berikut :
        # klik tab design .
        # klik viewpada kumpulan view.
        # klik design view .
        # ubah field yang anda kehendaki.


"SILA ULANGI LANGKAH -LANGKAH TERSEBUT UNTUK MEMBINA REPORT BAGI QUERY ATAU TABLE PROGRAM."SELAMAT MENEROKA KEUNIKAN MICROSOFT ACCESS...!!!!!!!!!


    

No comments:

Post a Comment