tentang saya

saya nuruliana bt mohd bidi dilahirkan pada 11 februari 1990.pada tahun 2010,genaplah umur saya 2o tahun,masih banyak yang perlu saya pelajari bagi memastikan saya dapat apa yang dicita-citakan walaupun kini apa yang pernah saya idamkan saya tidak perolehi namun saya tetap bersyukur dan saya enjoy dengan kehidupan saya kini.Pengalaman bersekolah hampir 5 buah sekolah sejak dari kecil benar-benar membuatkan saya berasa sedih dan jauh dengan keluarga.Dari kecil sampai sekarang saya terpaksa tinggal jauh,tempat yang paling jauh pernah saya tinggal ialah tempat yang saya belajar sekarang iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA,BANGI.Walaupun sedih namun saya tetap berusaha untuk melatih diri saya ke arah positif thinking..

Thursday, October 7, 2010

TUGASAN 6: HAMPARAN ELEKTRONIK


 
 FUNGSI EXCEL:  MICROSOFT excel memberikan banyak kemudahan kepada kita terutamanya sebagai bakal guru untuk memasukkan data markah peperiksaan pelajar.Microsoft excel merupakan satu aplikasi spreadsheet ( lembaran kerja ) yang paling popular digunakan untuk membantu dalam pengiraan biasa,pengiraan berformula ,menganalisis data,dan mudah mengolah data dalam bentuk graf.

               FUNGSI UTAMA EXCEL:     
  • Mengira jumlah markah Pelajar dengan cepat.
  • Menyimpan data Pelajar
Langkah-langkah untuk membuat markah pelajar di dalam EXCEL. 

Buka Mikrosoft Office Excel
  1. Seterusnya anda perlu mengisi petak secara melintang (bil,nama pelajar,subjek dan gred sekurang2 5subjek)
  2. Selesaikan bil no, nama, markah yang diperolehi oleh Pelajar.
  3. Buatkan satu kolum untuk mengisi markah dan gred (PENGGREDAN )
  4. Contohnya:
MARKAH GRED
0 E
30 D
50 C
65 B
80 A


6. Untuk mencari gred anda hanya perlu highlight pada collum gred dan markah tadi, clik formulas dan terpaparlah macam item.klik define name dan taip gred di bahagian ruangan yang tertera.

7. Kemudian klik insert function(fx) dan bahagian or select a categor, pilih most recently used.

8. Cari vlookup dan klik ok.

9. Seterusnya akan tertera menu lookup_value ,dan klik kotak markah(guide) di bahagian jadual yang telah dibuat itu.

10. Untuk col_index_min taipkan nombor 2 .

11. Bagi range lookup ,taip true dan klik ok.

12. Seterusnya anda hanya perlu highlight gred tadi dan turun ke bawah tapi dengan setelah keluar tanda yg( +)
13. Ulangi langkah yang sedemikian untuk mencari semua gred

UNTUK MENCARI PURATA.
  1. Buatkan petak dan mengisi matlumat isikan purata dan gred
  2. contonya:
PURATA
O E
30 D
65 C
80 B


3. Pergi ke menu formulas klik insert function(fx) dan akan tertera banyak di situ.

4. Klik countif dan klik ok.

5. Klik range serta klik markah pelajar dalam subjek.

6. Seterusnya di bahagian cinteria taip “A” dan klik ok.langkah ini akan berulang- ulang sehingga selesai.

MEMBUAT CARTA OR GRAF :
  1. Highlight subjek BA seterusnya
  2. Clik pada bahagian purata yang diperolehi.
  3. Clik menu insert dan pilih cart

No comments:

Post a Comment