CARA - CARA MENBUAT DATABASE
Pada kali ini saya akan menerangkan bagaimana cara - cara membuat database pelajar menggunakan software open office. Penggunaan open office base sangat berguna untuk membantu guru - guru membuat maklumat pelajar. Di samping itu juga, pembelajaran menggunakan open office base juga memberi pendedahan kepada kita sebagai guru novis sebagai pengenalan umum untuk memperkenalkan kepada kita bagaimana cara - cara untuk memasukkan maklumat pelajar menggunakan komputer. Ternyata di sini penggunaan open office base lebih senang berbanding dengan microsoft access.ikuti langkah - langkah untuk membuat mengisi maklumat pelajar menggunakan open office base :
CARA MEMBINA TABLE
Open Office memiliki wizard yang akan membantu Anda untuk membuat file database di Base. Untuk memulakan , mulai Open Office Base dan pilih "Buat Database Baru." Pilih "Next." Pilih "Ya, Daftar database untuk saya." Pada jendela yang sama, pilih "Buka database untuk mengedit." Klik "Finish." Klik nama file baru untuk file database Anda dan klik "Simpan."Di sisi kiri jendela Open Office, pilih "Table." Pilih "Gunakan Wizard untuk Membuat Table". pilih "Membuat Tabel dalam Design View." Kemudian, di bawah "Field Name," klik judul kolom yang ingin Anda sertakan dalam database Anda.Simpan file database Anda. Klik "Yes" ketika Open Office menanyakan apakah Anda ingin membuat primary key.
CARA MEMBINA FORM DARI TABLE YANG TELAH DISEDIAKAN.
ii ) klik" use wizard to create form "
iii ) pilih field yang dikehendaki dan dalam "table available fields " tekan database yang ingin anda masukkan
ke dalam " fields in the form "
iv ) lepas itu, tekan "next ", "next "
v ) pilih " arrangement of the main " dalam as data sheet '
vii ) tekan next.
viii ) pilih warna yang anda igin " apply style " tekan "next "
viiii ) dalam form " set the name of the form " dan tekan" next " .mulakan mengisi maklumat pelajar.
1. Tekan "queries" pada jendela sisi kiri.
2. dalam queries tekan" use wizard to create query "
3. tekan " next "
4 . tekan " next "
5. tekan "finish " setelah maklumat yang ingin anda masukkan diisi .
1) Tekan " report " di sisi kiri anda.
2 ) tekan " use wizard to create report "
3 ) tekan " next " sampai keluar " finish "
4) tekan " finish "
SELAMAT MENCUBA DAN SEMOGA BERJAYA
No comments:
Post a Comment