tentang saya

saya nuruliana bt mohd bidi dilahirkan pada 11 februari 1990.pada tahun 2010,genaplah umur saya 2o tahun,masih banyak yang perlu saya pelajari bagi memastikan saya dapat apa yang dicita-citakan walaupun kini apa yang pernah saya idamkan saya tidak perolehi namun saya tetap bersyukur dan saya enjoy dengan kehidupan saya kini.Pengalaman bersekolah hampir 5 buah sekolah sejak dari kecil benar-benar membuatkan saya berasa sedih dan jauh dengan keluarga.Dari kecil sampai sekarang saya terpaksa tinggal jauh,tempat yang paling jauh pernah saya tinggal ialah tempat yang saya belajar sekarang iaitu UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA,BANGI.Walaupun sedih namun saya tetap berusaha untuk melatih diri saya ke arah positif thinking..

Monday, October 18, 2010

TUGASAN 7. OPEN OFFICE BASE

CARA - CARA MENBUAT DATABASE
 
Pada kali ini saya akan menerangkan bagaimana cara - cara membuat database pelajar menggunakan software open office. Penggunaan open office base sangat berguna untuk membantu guru - guru membuat maklumat pelajar. Di samping itu juga, pembelajaran menggunakan open office base juga memberi pendedahan kepada kita sebagai guru novis  sebagai pengenalan umum untuk memperkenalkan kepada kita bagaimana cara - cara untuk memasukkan maklumat pelajar menggunakan komputer. Ternyata di sini penggunaan open office base lebih senang berbanding dengan microsoft access.ikuti langkah - langkah untuk membuat mengisi maklumat pelajar menggunakan open office base :


   CARA MEMBINA TABLE

Open Office memiliki wizard yang akan membantu Anda untuk membuat file database di Base. Untuk memulakan , mulai Open Office Base dan pilih "Buat Database Baru." Pilih "Next." Pilih "Ya, Daftar database untuk saya." Pada jendela yang sama, pilih "Buka database untuk mengedit." Klik "Finish." Klik nama file baru untuk file database Anda dan klik "Simpan."Di sisi kiri jendela Open Office, pilih "Table." Pilih "Gunakan Wizard untuk Membuat Table".  pilih "Membuat Tabel dalam Design View." Kemudian, di bawah "Field Name," klik judul kolom yang ingin Anda sertakan dalam database Anda.Simpan file database Anda. Klik "Yes" ketika Open Office menanyakan apakah Anda ingin membuat primary key.
CARA MEMBINA FORM DARI TABLE YANG TELAH DISEDIAKAN.

    i ) klik pada jendela sisi kiri anda " form "
   ii ) klik" use wizard to create form "
   iii ) pilih field yang dikehendaki dan dalam "table available fields " tekan database yang ingin anda masukkan
         ke dalam " fields in the form "
  iv ) lepas itu, tekan "next ", "next "
  v ) pilih " arrangement of the main " dalam as data sheet '
  vii ) tekan next.
  viii ) pilih warna yang anda igin " apply style " tekan "next "
  viiii ) dalam form " set the name of the form " dan tekan" next " .mulakan mengisi maklumat pelajar.

MEMBINA QUERIES

1. Tekan "queries" pada jendela sisi kiri.
2. dalam queries tekan" use wizard to create query "
3. tekan " next "
4 . tekan " next "
5. tekan "finish " setelah maklumat yang ingin anda masukkan diisi .

MEMBINA REPORT DARI QUERIES YANG TELAH SIAP

          1) Tekan " report " di sisi kiri anda.
           2 ) tekan " use wizard to create report "
          3 ) tekan " next " sampai keluar " finish "
           4) tekan " finish "

                  SELAMAT MENCUBA DAN SEMOGA BERJAYA

No comments:

Post a Comment